Svømmeføtter

Fauske Svømmeklubb

Infraspinatus og Teres minor brukes for å skape utover rotasjon. Mens Rhomoideus major og Serratus anterior hjelper til å trekke skulderbladet bakover. Det er viktig å trene opp disse musklene for å kunne kompensere for styrken til musklene på fremsiden av skulderen.

Disse musklene er vanskelig å få trent opp. Strikkøvelsene vi gjør i løpet av oppvarmingen før svømmetreningene er en av de beste måtene å trene opp disse musklene.

 

Svømmeføtter.

Brukes i alle treningsgruppene.

De korte svømmeføttene er effektive verktøy for å kunne stimulere bedre styrke og kraft i beinspark og kick. Svømmeføttene gir også utøverne muligheten til å produsere høyere hastighet i vannet. Når hastigheten dobles blir vannmotstanden med 4 ganger så høy. Dette gir også utøverne mulighet til å trene på å redusere vannmotstanden ved hjelp av riktig streamline osv.

For de yngre utøverne så er det også enklere å gjennomføre en del av drill øvelsene våre med svømmeføtter.

Det fins flere typer svømmeføtter. Vi anbefaler utøverne våre å kjøpe inn denne typen, eller andre som er best egnet for undervannskick. Det fins noen svømmeføtter som er laget for å kunne passe til alle svømmearter. Altså føtter som også skal fungere for brystbeinspark. Vi bruker imidlertid aldri svømmeføtter til brystbeinspark. Slik at disse svømmeføttene kan dere unngå.